. världens svält har aldrig påverkat mig som nu

jag har aldrig sett något liknande.

läste om en elefant som hade dött (av ålderdom) utanför en liten by i zimbabwe. den hade knappt hunnit ta sitt sista andetag innan byborna slängde sig över den med machetes och hemmagjorda knivar. efter 1 timme och 47 minuter var det bara skelett kvar. barbariskt? knappast.

tänk hur hungriga människorna där måste ha varit? men vad gör man liksom? hade jag haft ett grovt undernärt barn hemma som dör utan att få mat, då hade jag också gjort vad som helst.

det värsta av allt är att nationer med någorlunda god ekonomi (exempelvis sverige) inte på något sätt bidrar med pengar mot den här svält. inte vad jag vet iallafall.

men 14 miljoner för att renovera en kyrka INFÖR kronprinsessans bröllop. det är minsann viktigt. VAD ÄR DET FÖR VÄRLD VI LEVER I?

visst, man kan inte mätta ett helt svältande land med några miljoner, men tänk ändå. basvaror som mättar, det är hur billigt som helst. potatis - med ett genomsnittligt kilopris på 5 kronor. en budget på 14 mille. vad hade det resulterat i?

2800 ton potatis. fylld av näring och stärkelse. det hade nog fan mättat en hel del.

Kommentarer
Postat av: E.

Bra tanke.


Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig!

Din mail:

Länk till din blogg/hemsida:

Feel free to drop a comment:

Trackback